zondag 6 januari 2013

tradities

Ja ik ben nogal traditioneel. Of noem het ouderwets voor mijn part.

De hele winterse feestperiode startte in mijn kindertijd met sinterklaas om een maand later te eindigen met driekoningen. Heerlijk vond ik het: een maand overdaad aan aperitiefhapjes, veel bezoekjes en vooral: al die lichtjes overal. Extra verlichting op straat, en kerstverlichting  en veel kaarsjes thuis. Veel warmte en gezelligheid in die periode.

Bij ons was vroeger sinterklaas het kinderfeest bij uitstek: dan werden we verwend met speel- en snoepgoed, was kerstmis het traditioneel familie-moment, werden er in de weekends na nieuwjaar nonkels en tantes bezocht om nieuwjaarsbrieven op te zeggen. En om die hele periode af te sluiten gingen we als kind driekoningen-zingen (en hopelijk geld/snoepgoed krijgen) om daarna samen pannenkoeken te eten.... Of als we het 3koningenzingen wat ontgroeid waren: mee helpen met stapels pannenkoeken te bakken.

Maar tegenwoordig? Het begint al op 31 oktober: Halloween. Zie maar dat je snoepgoed in huis hebt. De jaren dat ik er niet aan denk, staan ze hier aan de deur. En dit jaar had ik het wél voorzien, maar kwam er niemand langs natuurlijk. Nu ja, wat hebben wij ook met Halloween? Niks toch! Vanuit de amerikaanse films en soaps zien we dat kinderen verkleed rondlopen, om snoepgoed komen vragen en er pompoenen aan de deuren staan. Als je tenminste een beetje tuin of oprit hebt. Zie je hier in de stad al pompoenen aan de voordeur liggen? De voetpaden zijn zo smal dat je nu al amper kan passeren met een buggy. Over die pompoenen zal dus ook gewoon gestruikeld worden. Nee, dus: geen geïmporteerd halloween gedoe voor mij, dank je...

Dan heb je de sint: die man mag op zijn mijter geen kruis meer hebben omdat de niet katholiekgezinden zich daaraan zouden storen. Oh, en sinds dit jaar mag Piet ook niet meer zwarte Piet zijn, vanwege: rasisme KOMAAN! Dat is gewoon een stuk cultureel erfgoed. Piet is 'zo zwart als roet' omdat het een schoorsteenveger was, wie komt er anders op't idee om door de schouw te kruipen om cadeautjes af te leveren? En de sint was ooit een bisschop, tot spijt van wie't benijd...
Maar bon: snoep- en speelgoed kunnen wel nog. Het verhaal vertel ik er zelf wel bij.

Kerstmis kondigt zich al lang niet meer aan via adventskransen, maar wel door de Santa's die overal aan de gevels hangen te bengelen. Santa Claus - sinterklaas: de gelijkenis is opvallend. Al is de eerste een gezellige dikkerd en de tweede een streng uitziende, wat ascetische man. Ook de Santa brengt speel- en snoepgoed voor de brave kindjes. Alleen: alweer : dit is niet onze traditie maar de overzeese...

En driekoningen? Niemand aan de deur gehad vandaag, ik had nochtans snoep voorzien. Zouden ze dat nog weten, onze kinderen, wat dat is: driekoningen zingen?

Maar bon ; ik ben ouderwets. De kinderen zijn nog te klein om te gaan zingen, maar we hebben wél pannenkoeken gebakken en gegeten.
Dat het gesmaakt heeft!


3 opmerkingen:

  1. Leuk hé die lichtjes. Ik merk hier toch ook dat de traditie van het liedjes zingen eruit begin te gaan. Onze meiden hadden dit jaar geen zin, het was veel te gezellig binnen ;-)

    Lieve groetjes,

    *Sam

    PS: je hebt woordverificatie ingesteld, dat maakt het moeilijker om te reageren. Op mijn blog vind je bij de link 'ik ben geen robot' hoe je dit kan wijzigen (als je dit overweegt natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gelukt zonder die ellendige cijfertjes... geweldig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sam,

    Dank je om er mij op te wijzen. Ik was er me totaal niet van bewust dat woordverificatie ingesteld stond. Blijkbaar is dit standaard. Maar goed; Dank zij jou heb ik het kunnen uitzetten!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!

Groetjes