maandag 28 januari 2013

Precies daarom...

Ik ben een inwijkeling.
'k Ben zoveel jaar geleden hier in Gent komen wonen om in West Vlaanderen te gaan werken. Komende van Leuven, zag ik het beter zitten om in Gent te komen wonen dan ergens te velde in WVL... En hier kende ik tenminste iemand: mijn zus studeerde toen in Gent. Dat ze naar het Antwerpse zou terugkeren nà haar studies, dat lag wel in de lijn van de verwachting.

Gent dus. De redenering klinkt logisch, niet?
Maar de eerste jaren waren bepaald niet gemakkelijk om me te integreren. De meeste van mijn collega's zijn van regio Brugge: aan hen kon ik moeilijk tips vragen ivm vrije tijdsinvulling. Ik was nu ook weer niet van zin om meer dan een uur met de auto te rijden om bijvoorbeeld een klein uur recreatief badminton te spelen (ik zeg zomaar wat)
Langzaamaan heb ik hier dan toch wat mensen leren kennen. Gezinnen in de straat, in de buurt, via circusplaneet, ...

Precies daarom ook vond ik het belangrijk dat de kindjes hier in de buurt naar school kunnen: om later op straat en in de buurt 'bekenden' tegen te komen. Om vriendjes in de buurt te maken en zich op die manier nog meer thuis te voelen.
Er zijn immers goeie scholen in de buurt.

Het is super om te zien dat dit nu al aan het gebeuren is. Op zaterdag boodschappen doen en haar vol verwondering horen roepen: "kijk, daar: de papa van...", een dag later worden wij uitbundig begroet wanneer we aan de overkant van de straat een ander kindje van de klas passeren. En een paar weekends geleden mocht ze mee op de slee van een klasgenootje omdat we toevallig op hetzelfde moment aan hetzelfde speelpleintje stonden.

Heerlijk toch?!
En ook: lekker nostalgisch. Want dit is net hetzelfde als hoe het was toen ik opgroeide. Al was dat dan wel in een dorp. Maar 't was altijd evident... ergens wonen en je buurt kennen, je buren kennen: die van vlakbij en die van een paar straten verder... . Tot ik een inwijkeling werd. Maar nu kan ik het "ik ben thuis in deze buurt"- gevoel wél doorgeven aan de kinderen. En ook dat vind ik : heerlijk. (ik weet het: ik val in herhaling)

En precies daarom dus: een school in mijn buurt:  jenaplanschool de feniks. Ook in de Brugse Poort?
Zeker: ook op de Brugse Poort!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!

Groetjes