zondag 26 januari 2014

lange schooldagen

Gennez schrijft hoe zij, als politica, de samenleving ziet en wat er voor haar ideale samenleving allemaal nodig zou zijn.
Zoals ook bij andere schrijvers van dit soort hersenspinsels het geval is, wordt er vooral het stukje over onderwijs uitgelicht door 'de media'. Het stukje waarin Gennez iets voorstelt in de trant van 'school van 8 tot 18uur' en daar een hele invulling aan geeft, voorafgegaan door een hele motivatie.

Onmiddellijk lees je op 'sociale media' de oordelen van velen: "Zo lang op school, dan is er geen tijd meer 's avonds om uw kinderen te zien", "Dat ze op hare kop gevallen is" en in die trant nog heel veel opinies.

En dan kruip ik in mijn schulp.
Weer maar eens al die argumenten contra die lange schooldagen. En ik ken ze, een aantal onderschrijf ik ook: ik heb het zelf ondervonden. 
Dat het té vermoeiend is voor een 3-jarige, zulke lange dagen. Klopt als een bus.
Dat het dan zowel 's ochtends als 's avonds alleen maar een rush is en weinig tijd om nog met je kind tot rust te komen: klopt meestal ook, al kan je daar zelf ook nog wel een beetje in aanpassen.

Ik doe haar dat dus aan, al die dingen die nu Gennez verweten worden... Omdat het niet anders kan. Of toch 4 dagen op de 5 aangezien ik 4/5de ben gaan werken.

Want mijn kleuter zit in de schoolgebouwen van half acht 's ochtends tot half zes 's avonds. Natuurlijk gaat ze niet die hele periode naar de klas en mag ze veel spelen in de buitenschoolse opvang. 
Maar het is haar realiteit: die lange dagen in de schoolomgeving. En ze is daar zeker niet alleen in.
En het is mijn realiteit dat ik daarmee om moet kunnen: het schuldgevoel (al dan niet aangepraat door de omgeving) en met het gedrag van een kleuter wanneer deze té moe is...
Maar het kan nu niet anders en het enige wat wél mogelijk is: is er het beste van te maken.

Dus mag het even? Hoe onvolmaakt ook: iemand die de realiteit binnenbrengt in het schooldebat? 

Ook al zou ik haar kunnen afschieten (figuurlijk, hé!) om het voorstel "schrap sport en muziek uit het curriculum"....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!

Groetjes