dinsdag 2 juni 2015

Vuilbak

Hoor je dat?
Wat?
Ik weet het niet... dat licht gekraak, nee :geritsel
Waar?
Hoe moet ik dat weten? Daar denk ik, in de keuken..
Allez, we zullen eens gaan kijken
Voorzichtig...
rolt met de ogen
ik hoor niks
Jawel, daar....
't KOMT UIT DE VUILBAK!
Daar zit iets in wat beweegt, iets dat leeft.
Daar zit zeker een beest in
Alsof dat kan. Hoe zou dat beest daar dan wel in geraakt zijn?
Ja,waarom moet ik dat weten? luistert dan: echt dat is iets levend..
Maar nee: gewoon wat gekraak van die vuilzak in de vuilbak. De zak zal te vol zijn.
Nee, nee: dat kan niet. Echt niet. Dat is nu al 10 minuten aan het kraken. Allez: ritselen. Wie weet zit daar wel een slang in...
Een slang! Kan je nog iets hysterischer verzinnen... er zit niks in.
Een rat dan, of een hele sprinkhanenplaag. Of nee: vlooien. Met die vuilkarmannen die staken.. dat gaat hier een plaag met ongedierte zijn. Ge gaat dat zien hé
Ja: sprinkhanen die uit de pampers komen gekropen... want er zitten vooral vuile pampers in die vuilzak.
En cavia uitwerpselen. Wie weet wat daar verder nog allemaal in dat stroo zat dat ik uit dat kot heb gehaald.. Daar kan toch vanalles en nog wat in zitten?
Weet je wat: gij rationele: doet het dan open, hé. Die vuilbak. En ziet dan wat er in zit.
Maar: dat gaat niet hé!
Waarom niet. Los het op hé. Ik kan niet: ik ben verstijfd van angst.
Correctie: Jij bent de 'angst' die haar verlamt, ik ben de ratio die haar moet kalmeren.
Awel Ratio: waarom doe jij die vuilbak nu niet open, zodat we weten wat er aan de hand is?
boos:Gaat niet! Zij kan alleen maar uitvoeren wat de meest overheersende emotie haar dirigeert. docerend: Momenteel ben jij dat, Angst. Kijk maar hoeveel meer rood hierboven staat.
Kan me niet schelen.. los het op, ik ben bang van de vuilbak. Er zit zeker een gevaarlijk beest of monster in. Stel je voor dat morgen de kinderen die vuilbak open doen en dat monster hun aanvalt. Wat dan? Hé?!
OK, ik kan niet veel doen, want jij verlamt haar door angst. Ik ga haar zeggen de vuilbak voorzichtig buiten te zetten. En daarna: kruip in bad! en ga slapen... en stop met hysterisch te denken.
Ha nee he! Gij, mijn ratio, hebt niet het recht om mij, de angst, neerbuigend te behandelen. Ik heb OOK bestaansrecht, weet je wel! Ik moet al altijd zwijgen! Omdat Jij, ratio, altijd het heft in handen moet nemen. Alleenstaande, met kinderen, dan mag en kan je niet overspoeld worden door angst. Maar ik ben hier wel, en ge moogt me niet doodzwijgen.

En ja: ik ga in bad. En laat mij met rust. En maakt dat die vuilbak buiten staat, dan moet ik er niet meer bang van zijn. Kijk nu, nu klink ik al net zoals jij. Ge moet me alleen serieus willen nemen....zo heel af en toe....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!

Groetjes