Lieve juf van de 2de kleuterklas,
We hebben ons best gedaan deze zomer, echt waar. We hebben het geprobeerd. Echt waar.
Maar het lukt niet, nog niet.
En ik weet het maar al te best: in de 2de kleuterklas komen de kinderen ook in de namiddag naar de juf. Ze doen geen dutje meer 's middags...
Behalve mijn Oudste, juf.
Zij heeft het nog nodig, vraagt erom, smeekt/huilt/tiert tot ze even in haar bed mag. Of ze kruipt er gewoon in wanneer ze de kans ziet (vraag maar in het STIBO).
Stilaan kan ze 's avonds al niet meer zo vroeg de slaap vatten. Dus het zit eraan te komen.
Binnen een tijdje zal ze wel op maan-, dins-, donder- en vrijdag wakker kunnen blijven van 's morgens tot 's avonds (om dan op de andere dagen lekker bij te kunnen slapen).
Maar tot dan, lieve Juf, zou ik u willen vragen om alstublieft een uitzondering te willen maken voor Mijn Oudste, en haar toch naar de opvang te laten gaan in de namiddag zodat ze haar slaap heeft.
Oh ja, ik weet het wel: veel heeft te maken met gewoon worden aan een ritme. Een verandering van ritme vraagt een beetje aanpassing, zal u wel denken.
Mis: elke verandering vraagt een enorme inspanning van mijn Oudste.
Op 2 september gaat ze naar een nieuwe klas: een ander lokaal, een andere juf en voor een groot deel ook andere klasgenootjes. Dat alles zal enorm veel van haar vragen.
En u zal er niets van merken, van wat het met haar doet. Hoe onzeker ze ervan wordt waardoor ze zich stoer zal proberen te gedragen. Ze kent u nog niet. Maar wanneer jullie elkaar beter leren kennen en zij vertrouwen begint te krijgen, zich thuis en veilig zal voelen in jouw klasje, dan zal ze tonen wanneer ze overprikkeld is en eigenlijk rust nodig heeft.
Je hebt er wél een handleiding bij nodig, lieve Juf, of noemt het een 'vertaling'. Want een overprikkelde, vermoeide Oudste wordt druk, lawaaierig, kan niet meer luisteren, en zou wild om zich heen beginnen schoppen (letterlijk: dus gevaarlijk voor andere kleuters), uitdagend stout ook,...
Niet meteen gedrag dus waarbij je zou denken aan : "dit kind is moe". En toch is dat vaak het enige wat helpt: rust geven door prikkels weg te nemen. En die rust die vindt ze, gelukkig maar, in haar middagdutje.
Dan kan ze haar batterijen opladen om nadien weer het heerlijke, fantasierijke, springerige, leergierige kind te zijn dat ze eigenlijk is.
Dus, lieve Juf van de 2de kleuterklas,
Wilt u alstublieft in overweging nemen om mijn Oudste nog een tijdje te laten slapen in de namiddag?
Hoelang 'een tijdje' duurt? Net zolang mijn Oudste tijd nodig zal hebben om te wennen aan al het nieuwe...
PS.
BeantwoordenVerwijderenVia via kreeg ik te horen dat Oudste in de namiddag mag gaan slapen als het echt nodig is (wat bevestigd werd door de juffen van het STIBO). Uitgerekend vandaag, de laatste vakantiedag, besliste ze dat ze geen middagdutje nodig had....
;-)
Onze jongste (moet nog 4 worden, maar zit ook in de tweede kleuterklas) gaat meestal maar halve dagen naar school. Maandag haalt hij het nog tot 16.00, maar de andere dagen puzzelen en passen we om hem enkel de voormiddag te laten gaan. En ook al slaapt hij niet meer elke middag, toch merken we dat hij het broodnodig heeft! Gelukkig heeft hij een juf die het enkel maar aanmoedigt!
BeantwoordenVerwijderenHa: dan is jouw jongste ongeveer zo oud als mijn oudste :-)
VerwijderenIk voel me vaak schuldig omdat ik ze zo vroeg uit haar bed moet halen (6u30), terwijl ze niet echt een ochtendmens is en ze dan ook nog eens laat kan gaan ophalen (rond 17u30). Ik ben dus eigenlijk wel tevreden dét ze het aangeeft, wanneer ze te moe is en wilt gaan slapen. Anderzijds ben ik wel blij dat ze ook al enkele dagen niet meer gaat slapen. Zo is ze toch ook nog mee met wat er in de klas gebeurt.