maandag 24 juni 2013

1ste Kleuterklas

Het schooljaar is bijna om, dus tijd voor de 'portfoliogesprekken'. Voor de niet ingewijden: Een moment waarop het kind samen met de juf, de werkjes overloopt die het laatste halfjaar werden gemaakt (kleuterklas).  De ouders zijn op dit moment mee uitgenodigd.
Om dat te organiseren, worden alle kindjes van de school tijdens de namiddag opgevangen door de mensen van het Stibo, zodat de kindjes hun individueel gesprek met de juf/meester kan hebben.
WACHT even: Probleempje: de stadsdiensten staken, dus: de Stibo is gesloten... Voor de lagere schoolkinderen werd er een oplossing uitgedokterd, de portfoliogesprekken konden toch doorgaan. Zodat de kinderen ook echt leren om hun vooruitgang te zien en te evalueren. Maar voor de kleuters, waaronder mijn Oudste, zou het jammer genoeg niet kunnen doorgaan. Spijtig, want de kindjes zijn wel al een tijdje bezig om hun portfolio in orde te maken.
HA!...dat was buiten de ouders gerekend: in een mum van tijd werden er voldoende vrijwilligers gevonden om de juffen te 'ondersteunen', zodat ook de kleuters hun schooljaar konden afronden met een gesprek met de juf waarbij de ouders bij waren. De juffen zochten en vonden een aanpassing van hun werking, en directie ondersteunde dit plan....
WAAW! Wat een school! en: vooral: DANK je aan de ouders die zich konden vrijmaken om enkele uren mee te helpen in een kleuterklas. Mij lukte het niet om mee te helpen, maar echt: ik was heel blij dat het gesprekje kon doorgaan.


Het schooljaar is bijna om. Ook voor mij is dit 'een eerste'... En wil ik er even op terugblikken

Ik zie ze nog staan, supertrots met haar boekentas op haar rug, op haar eerste schooldag..Ze was helemaal klaar met de crèche en had duidelijk goesting voor de volgende stap

Een kleine greep uit wat ze dit jaar allemaal leerde:

* Fietsen op een driewieler met trappers van op school (thuis heeft ze een loopfiets)
* zeurderig praten ;-)  Echt: dat deed ze nog niet voor ze naar school ging!
* Haar jas zelf aandoen, toe doe is voor volgend schooljaar.
* het concept 'vriendjes': al een hele tijd komen steeds dezelfde namen terug wanneer ik vraag met wie ze in de poppenhoek/zandbak/.. gespeeld heeft. En ze heeft ondertussen ook een beste vriend (in)
*spelen met poppen! Dat was tot voor kort niet aan haar besteedt. Nu speelt ze elke dag, samen met haar 'beste vriendin' in de poppenhoek. Hier thuis hebben de poppen voor haar een stuk minder aantrekkingskracht.
*fantasiespel - rollenspel
*tellen tot 10 (al klinken 7 en 9 hetzelfde), tot 20 heeft ze vanaf 14 een beetje hulp nodig... Stilaan beginnen de cijfers ook iets te betekenen voor haar. Tellen wordt meer dan een vaste volgorde van klanken...
*Schilderen! Kleuren of tekenen kan haar niet boeien, maar schilderen doet ze wel graag.
*tuimelen, springen op 1 been, ...
*ze kent haar naam, familienaam en de naam van de straat waarin we wonen. Ze leerde dat enkele van haar klasgenootjes ook in 'onze' straat wonen
*onderhandelen! Tandenpoetsen, en mij even laten 'napoetsen' was een probleem totdat ze zelf de oplossing bracht. "Ik heb een ideetje: eerst is het mijn beurt, daarna jij, dan weer mijn beurt, ...". Het voorstel moet wel van haar komen, anders vindt ze er niks aan
*ze ontdekte via de school en de Stibo de 'muziek' van K3,  Maya de bij, ... Vooral over die muziek ben ik nu niet echt zo enthousiast. Maar d'er is blijkbaar geen ontkomen aan...
*ze ontwikkelde een eigen kleding-smaak. Nu ja, eigen smaak is overroepen: ze wilt dezelfde kledij als haar beste vriendin. En die draagt zo nu en dan een rokje en een legging... ofte: een 'kammesontje' dixit mijn Oudste. Ik vermoed dus dat de mama van de vriendin het thuis over 'een caleçon' heeft :-)
*het concept 'lievelings'...-eten bijvoorbeeld, of -kleuren. Yep: Paars en Roze zijn die van haar. Ook daar is blijkbaar geen ontkomen aan...
*....
Ze is 'rustiger' geworden, mijn Oudste. Ze is veel sneller terug op haar gemak wanneer er een nieuwe situatie is of er andere, voor haar nieuwe, mensen in haar buurt zijn. Het lukt haar steeds beter om een band te vormen met leeftijdsgenoten en zelfs met volwassenen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!

Groetjes