zondag 7 november 2010

hoe verjaardag vieren?


Binnenkort is het Kleine Meid's eerste verjaardag. Een belangrijk moment, vooral voor Mama heb ik de indruk.  (Voor mij is de eerste dag dat ze hier was een heel belangrijk moment, ik denk dat dat mijn equivalent voor 'haar verjaardag' zal zijn)

Maar hoe kunnen we dit gaan vieren? Die vraag werd mij al een paar keer gesteld door Mama, maar ik moest de boot wat afhouden..... Tot we onlangs naar de (nieuwe) sociaal assistente van de jeugdrechtbank konden. Dan pas kenden we de 'marges' waartussen we iets konden regelen. Ik ben niet meer in de val getrapt die deze zomer was uitgezet ivm de bezoekregeling.

Deze keer: eerst luisteren of Mama ondertussen al wat meer speelruimte krijgt, of nog steeds haar Kleine Meid enkel onder volledig toezicht mag bezoeken. Het eerste is, gelukkig voor Mama, het geval.
En, gelukkig voor mij, wordt het toezicht ook met stapjes afgebouwd.  Want als ik heel eerlijk ben: ik geloof er niet echt in. Oh, jawel: wanneer ze bij haar dochter is doet ze het schitterend hoor, de Mama! Echt waar. Momenteel doet ze het heel goed op alle vlakken. Maar waar ik veel twijfels over heb is dat ze haar oude gewoontes voorgoed heeft afgezworen.... Ik vrees dat dit vroeg of laat terug op de proppen komt. En wat dan?

Dit is voor mij het moeilijk deel aan pleegzorg: hoe klein ze ook is, stilaan Kleine Meid loslaten en meer en meer terug naar Mama laten gaan, ook al hou ik mijn hart vast en ben  ik er niet gerust in dat het steeds goed zal blijven gaan met de Mama. Want dat is dus wel waar 'de diensten' vanuit gaan: het was minder maar Mama heeft een mooie vooruitgang gemaakt. Ik vrees dat, als Mama dit goed gedrag nog een half jaar volhoudt, de beslissing zal vallen dat de verplichte pleegzorg voor Kleine Meid zal gestopt worden..

Nu ja, zover zijn we nog niet... Eerst is er dus de verjaardag van Kleine Meid. En Mama kan een verjaardagsfeestje houden in de neutrale bezoekruimte: ik zorg voor verjaardagstaart/cake en een beetje versiering, Mama voor een kroon en een cadeautje.

Hopelijk krijgen we de sfeer er een beetje in, onder ons gedriëen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!

Groetjes