maandag 26 december 2011

nieuwe bezoekregelingen



Nieuwe bezoekregelingen dus, met Mama. Ze had het al aangekondigd aan haar vader hoor: dat ze Kleine Meid langer op bezoek zou krijgen... Alleen was dat er op dat moment alleen maar een datum vast gelegd om: "te evalueren en als alles meezat zou er gekeken worden of er uitbreiding mogelijk was". Ik herken dit goed: "het enkel maar onthouden van wat er past voor jou"- fenomeen. Ik werk namelijk met kwetsbare mensen en sommige ervan hebben ook een verslavingsprobleem.

Maar goed: op de vergadering met pleegzorgbegeleidster- consulente en mezelf als pleegmama (maar zonder biomama want zij was verontschuldigd wegens ziekte, mét doktersattest!) bleek dat alles zijn gewone gangetje ging en in dit geval is dat goed nieuws. Mama was zelfs goed omgegaan met mijn vraag om toch niet meer te roken vlak naast haar dochter, omwille van astma van deze laatste. En sindsdien lukt het Kleine Meid om ook een middagdutje te doen bij Mama. Dit was de noodzakelijke voorwaarde voor uitbreiding.... Zolang ze niet kon slapen was het kindje doodop om 15u, wanneer bezoek was afgelopen.

Beslist was dus dat bezoek nu van 10u tot 16u30 mag doorgaan. En als Mama haar dochter zelf komt ophalen, dan maag het bezoek al om 9u starten. Verder was het op mijn voorstel dat in deze kerstdagen Mama haar dochter een keertje extra kon zien. Dit alles werd door de pleegzorgbegeleidster aan Mama gemeld en blijkbaar toonde Mama zich erg enthousiast. "Natuurlijk ga ik haar om 9u ophalen, voor mijn dochtertje doe ik alles" moet haar reactie geweest zijn...
Maar wanneer ik Kleine Meid bij mama ga afzetten, zegt ze er niets over. Ik spreek haar erover aan en krijg slechts korte antwoorden in de zin van "jaja, da's goed voor kerstmis". Maar over het vroeger ophalen van haar dochter, zwijgt ze. Dus laat ik het maar zo: ik zal Kleine Meid wel om 10u bij haar blijven afzetten en rond 16u30 terug oppikken.
Tot er plots een mail komt van Bompa, de papa vanMama: of het klopt dat de bezoeken nu van 9 tot 16u30 doorgaan wanneer Kleine Meid opgepikt wordt? Wel, dan zal hij het eerstvolgende bezoek rond 8u vertrekken, naar zijn dochter rijden, haar ophalen om dan samen bij mijn Kleine Meid om 9 u te komen afhalen.

Tja: goed natuurlijk dat met deze feestdagen er contact is tussen grootvader en kleindochter, daar ben ik echt en oprecht heel blij en dankbaar om. Maar aan de zelfstandigheid van Mama, of haar communicatievaardigheden, daar twijfel ik toch aan. Ofwel moet ze het gesprek via haar vader laten doorgaan omdat ze niet durft spreken, ofwel heeft ze de hulp van Papa nodig om haar dochter op te halen. En hoe gaan we dan verder in het jaar afspreken, wanneer Bompa niet afkomt? Ga ik dan weten dat ze niet om 9u aan mijn deur staan en het de bedoeling is dat ik Kleine Meid bij Mama ga afzetten???
We zien wel.... en onthou: in pleegzorgland gaat alles nog zo snel niet. Logischerwijze wilt dit ook zeggen dat de JRB in mei de pleegzorgmaatregel nog niet zal stoppen en Kleine Meid dus van hieruit haar kleuterschool zal starten in september....

Ik kan, heel voorzichtig weg, weer een beetje verder kijken dan mei. Al is dit mijn interpretatie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!

Groetjes