donderdag 9 september 2010

ik ben niet boos....ik ben woest!!!!


Vandaag thuis!! Want ik werk sinds 1 september 4/5 en neem ouderschapsverlof op.

Dus was ik thuis wanneer de postbode aanbelde met een aangetekende zending. Van de RVA??? Met de melding dat ze mijn ouderschapsverlof weigeren!!
Bij de pleegzorgdienst hadden ze mij nochtans gezegd dat dit kon want dat in het verleden pleegouders dit al aangevraagd en toegestaan kregen.
Nu blijkt dat de wet rond ouderschapsverlof voor pleegouders nogal' flou' is, waardoor het toegestaan of afgekeurd kan worden.
Waar het tot vorig jaar bijna altijd werd toegestaan, is er dit jaar blijkbaar een andere wind die door de RVA waait waardoor het niet meer kan. Behalve wanneer je overheidspersoneel bent, dan kan het wel.

Ik heb ik mijn colère hierbij toch wel een paar vragen:
1. Mag dat zomaar: een wet die niet verandert is ineens anders interpreteren waardoor wat jarenlang werd toegestaan nu geweigerd wordt?
2. Kan dat zomaar om te laat te verwittigen? Mijn ouderschapsverlof is al in gang: gestart op 1 september en vandaag, 9 september ontvang ik een aangetekende zending? Ik had nochtans alles netjes op tijd ingediend.
3. Kan een overheid dit maken: Wij, de overheid, staan ouderschapsverlof toe wanneer je voor de overheid werkt en staan dit niet toe wanneer je niet voor de overheid werkt???


Maar ondertussen zit ik in zak en as. De pleegzorgbegeleidster, vindt dit ook erg en een heel oneerlijke bedoening en vroeg me of ik er niet voor wil vechten... Wat ik niet zie zitten: ik heb er de tijd en de energie niet voor. Ik kom al tijd en energie tekort wanneer alles zijn gewone gangetje gaat. Daarom ook dat ik nu een paar maanden 4/5 wou gaan werken.
Dus nu én terug fulltime én weet ik wat allemaal moeten doen om dit kenbaar te maken en waarschijnlijk toch het deksel op de neus te krijgen.. laat maar

Maar ik weet echt niet hoe ik het de volgende weken ga regelen: er stond natuurlijk al wel het één en ander ingevuld op die vrije dagen
En hoe gaat dat nu, administratief? Kan ik zomaar aan de werkgever zeggen dat ik vanaf volgende week dan terug voltijds kom werken? Als dat niet kan, wat dan? Dan wordt het enerzijds geweigerd maar kan ik er anderzijds ook niet mee stoppen???
Zucht, en nee ik heb echt geen zin om te gaan werken morgen. Weer van alles in orde moeten maken, regelen, papierwerk... En morgen heb ik er ook gewoon echt geen tijd voor.

Dit is voor mij wel een reden om nooit meer aan pleegzorg te doen, al dat administratief gedoe erbij.
Het is precies alsof je met zowat elke grote instantie in gevecht moet gaan voordat alles in orde komt: 1)met het administratief centrum moest ik mij eerst boos maken voordat ik een kids ID mocht aanvragen, 2) bij de kinderbijslag ben ik moeten gaan zeuren om alles in orde te maken, wat uiteindelijk pas na 6 maanden gelukt is, 3) bij de mutualiteit heb ik na verschillende mails met vraag naar informatie ook een boze brief moeten sturen voordat ze eens gingen bekijken hoe het komt dat ik na 7 maanden nog altijd geen SIS-kaart kan aanvragen. Ik heb er nog steeds geen, maar voor de zoveelste keer zeggen ze dat ze ermee bezig zijn en het wel in orde zal komen, 4) en nu dit gedoe met de RVA weer...

Ik word daar zo moe(deloos) van...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!

Groetjes